AHLAN WASAHLAN SELAMAT DATANG WELCOME WILLKOMMEN

Sunday, July 31, 2011

Salam Ramadhan 1432 Hijrah

aha..dgr tu nasihat upin ipin nie (",)
rajinnyer adik nana kemas umah sebelum kenduri semalam
imran pon rajin lap2 pinggan ek
antara makanan yg dijamu

Esok semua umat Islam akan menyambut bulan mulia..ramadhan...bulan yg penuh berkat...pahala digandakan...syaitan dirantai...so byk2 wat perkare baik kay..jgn diikut nafsu sgt sbb syaitan da lemah kene rantai..kat umah mak da siap2 ajak aku tolong wat rendang tadi, "mantai" owg negeri sembilan ckp..hari owg ramai beli daging n wat rendang ^^, sgt pedas..hehe..mlm td plak wat kenduri sket..kenduri menyambut ramadhan...jiran2 dtg abes aku kene bahan plak....bahan ape..ehemm...ader la isu nyer..hehe,kes kantoi aritu la nie..ank2 buah aku plak rajin2..rajin mengemas..haha..wat sepah sbnrnyer..abis tumpah air setong..
" Salam Ramadhan "..jgn lupe niat puase...rajin2 tarawikh (",)


Share/Bookmark

Wednesday, July 20, 2011

Bengkel Masakan

fondant cake..sgt cantik
aku wat nie..anta gmbr kat beby..hehe..tp cacat sket sbb tepi2 tu asalnyer nk letak oreo..tp xlekat
pandai kowang masak kn
johari & adan xsabar2 nk tunggu kek masak ekz
adan wakil kelas bagi kek fondant pade pengetua Tn Hj Mad Amin Mad Yusuf
kek fondant kitowang
aha..siyes jek aku pndg adan nga menguli fondant
cekgu filzah ni pun rajin tau..pandai da wat kek
cup cake Johari..kreatif
emy pose..pa'an plak nga wat dekorasi
comel x??

Minggu nie, kitowang PPKI wat bengkel masakan bersama tenaga pengajar Kolej Komuniti Jempol..2 tenaga pengajar iaitu naeemah,elly & ppm dowang kak zai dtg mengajar dak2 PPKI & cekgu2nyer..hehe..seronok gak..dpt blaja masak mcm2...& dapat bwk balik ape yg kiter masak..so hari Isnin, kitowang punyer kelas yg pertame ialah wat cup cake comel...hari selase plak wat Forndan Cake..sgt cantik, rabu plak wat kuih rayer..chip chocolate cookies , khamis plak cornflakes & aiskrim goreng..ummmm yummy..sgt bermanfaat, aku pun blaja gak masak2 makanan gni..haha..dari zero xtau ape2..skrg da boleh la sket2...hehe


Share/Bookmark

Friday, July 15, 2011

Johari Naib Juara Boling PPKI

wah terer joe men boling =)
adan & tikah join skali pas lik sukan kat paroi
en wahab menyampaikan piala kpd joe
dpt sijil
ha..ni xwakil peserta pon, saje2 aku ajak zul,jazlan,kecik lwn dgn aku kat lane yg xgune tuk pertandingan..hehe

Wah..Rabu lps, kitowang anta dak2 PPKI p pertandingan boling peringkat daerah, wat kat Jaya Jusco Seremban 2...Johari dpt naib juara, sket je lagi mate nk jadik juara..xsangke kn..da la dier xpenah main boling lagik, dpt kalahkan 38 owg peserta PPKI yg lain..mmg lemparan dier leret dan padu la..hehe..aku tgk da bnyk berubah sket dak Johari nie, sejak dpt no 2 dlm peperiksaan pertengahan thn...dier da mule ade keyakinan diri..dak2 P.Khas nie gni la, kebanyakan dowang kurang keyakinan diri...adan & tiqah plak wakil sukan sampai peringkat negeri pada hari yg same, walo xmenang ape2 balik dari stadium paroi terus dowang singgah kat boling nie plak

* ni plak menyelit gmbr b kat opis dier..tulis berite, bacer sendirik ek b

amek gmbr dgn diana danielle kat acara Himpunan Bintang..wat jeles jek...ah xheran,kalo syg artis gak mesti b nk amek gmbr samer gak,kukui :-p


Share/Bookmark

Thursday, July 14, 2011

Minggu PPKI 2011

Minggu lepas berlangsungnyer program minggu pendidikan khas dgn beberape aktiviti tuk dak2 nie..besh..seronok dak2 nie wat aktiviti, yela dak2 PPKI ni mmg lebih kpd kemahiran gni dari belajar mcm bdk biase dlm kelas

pertandingan memasak disertai tiqah,rahmah,tipah & adan..dap nasik goreng dowang, aku akui aku pon xtau masak gtu sedap...hehe, yg nie time juri nk bg markah
time menggoreng
anyaman tudung saji utk pameran
kolaj menggunakan kacang2
memelihara binatang peliharaan..arnab nie kakngah sponsor...hehe, kecik ko wat nini tu mcm ank patung plak


Share/Bookmark

Sunday, July 10, 2011

Nilai dengan hati yang bersih

Peace no war =)

Tonton video dari tv al-jazeera nie..nilai2 sendirik, aku nie sal2 politik mmg la xterer..just tgk2..tny abah, family,bace sket2..nilai2 sendiri,hehe..kecoh tol semalam sal bersih 2.0 nie kn..ape la nk jadi dgn Malaysia nie...tp nape la sampai sepak2 owg gtu..


Share/Bookmark

Friday, July 8, 2011

Coklat...ummm..dap

sgt comel hadiah nie ;-)

Coklat mmg besh, rashenyer yg manis,lemak2..tekstur yg lembut cair di dalam mulut mmg membuatkan sape2 terpesona dgn kelazatannyer..ehehe..entri aku kali nie nk cter tentang kebaikan coklat..yup selain dari rasenyer yg best, owg2 bercinta shuke gak menghadiahkn coklat sbg tande cinter..nape ekz

1- Coklat Untuk Kesihatan

Coklat dengan kandungan biji koko memiliki lebih dari 70% kebaikan untuk kesihatan,kerana coklat kaya dengan kandungan antioksida iaitu fenol dan flavonoid.Dengan adanya antioksida ia mampu menangkap radikel bebas dalam tubuh.Kandungan antioksida ini tiga kali lebih banyak dari teh hijau,minuman yang selama ini sering dianggap sebagai sumber antioksida.Disebabkan fungsi antioksidanya itu maka minuman coklat sesuai dijadikan sebagai minuman kesihatan.Fenol, sebagai antioksida mampu mengurangkan kadar kolestrol dalam darah sehingga mampu mengurangkan risiko terkena serangan jantung dan dikatakan boleh membantu mencegah timbulnya kanser dalam tubuh serta mencegah terjadinya strok mahupun darah tinggi.Selain itu,kandungan lemak pada coklat berkualiti tinggi dan bebas kolestrol.Ia tidak menyumbat pembuluh darah.

2- Coklat Kaya Vitamin

Coklat juga mempunyai beberapa vitamin yang berguna bagi tubuh seperti vitamin A,vitamin B1,vitamin C,vitamin D,dan vitamin E.Selain itu coklat juga mempunyai zat dan khasiat pemakanan yang penting untuk tubuh seperti zat besi,kalium dan kalsium.Koko pula terdapat sumber magnesium semula jadi yang tinggi.Jika seseorang kekurangan magnesium ia boleh mengakibatkan hipertensi,penyakit jantung,diabetes,sakit persendian dan masalah bulanan wanita,pra menstruasi (PMS).Dengan menikmati coklat,ia mampu menambah magnesium dalam zat keperluan harian yang menyebabkan meningkatnya kadar progesterone pada wanita.Hal ini boleh mengurangkan kesan negatif dari PMS.


3- Coklat Itu Menenangkan

Rasa tenang yang timbul setelah menikmati coklat bukan sekadar perasaan sahaja.Malah coklat juga mengandungi ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak.Zat-zat inilah yang kemudian akan merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan mengalirkan perasaan tenang dalam diri individu.Selain itu,zat terbanyak yang terkandung dalam coklat adalah theobromine yang dapat mensimulasikan jaringan sarat dan jantung yang membuat kamu terjaga dan bersemangat.Kesan ini juga boleh diperolehi dari kafein pada kopi atau teh.Manfaat lainnya.ia juga boleh membantu meredakan batuk.

4- Coklat Untuk Kecantikan

Kebaikan lain dari coklat adalah kecantikan.Kandungan antioksida yang ada di dalamnya dapat mencegah penuaan awal.Maka tidak hairanlah jika kini wujud satu kaedah baru dalam dunia kecantikan iaitu lulur coklat yang sangat baik untuk kecantikan kulit.


5- Coklat Bibitkan Rasa Cinta

Coklat juga mengandungi phenylethylamine yang berfungsi membantu penyerapan dalam otak dan menghasilkan dopamine yang akan menyebabkan perasaan gembira,meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta.Itulah alasan yang boleh digunakan,mengaoa coklat sering dijadikan sebagai hadiah tanda cinta.


6- Coklat Untuk Ghairah Seks

Alasan mengapa ramai orang memberikan coklat buat orang tersayang kerana coklat sering dianggap sebagai makanan cinta.Mungkin ini disebabkan oleh teksturnya yang lembut dan mudah larut secara perlahan saat dikulum dalam mulut.Ini memberikan kesan sensual bagi orang yang menikmatinya.Selain itu,coklat dapat memberikan kesan nyaman,rileks dan dapat meningkatkan ghairah seksual.


Share/Bookmark

Monday, July 4, 2011

Busy..Pening sket


bear ni bername fiq & johan (zizan ader kat yati..hehe)
Minggu nie busy ader program kat skola Minggu Teknik Vokasional bersamer Minggu Pendidikan Khas, esok plak Hari Qualiti skali berlangsung dgn Minggu PPKI nie..so bnyk keje sket, ader pameran, jualan, game..hehe..td menggunakan khidmat sponge bob dari smkbk dimana aku ngan k.fizah pinjamkan tuk wat gimik perasmian..so gmbr2 baru lum upload lagik..ditambah kebusyan skrg, lmbt la update blog nie..uhuhu...tadi tinjau fb aini..gf kpd x-roommate iqbar kat u..dpt bear2 baru dari bf dier...wa beshnyer kn..lame da aku xdpt mende cute nie =p
(da la 2 ekor binatang cute aku kene curi..satu panda satu lion,huhu)
*Happy Belated Birthday Yuki Hurt (3 Julai) ank buah aku yg pertame..sweet 14...besar da kakak yerr..so perangai pon kene la tmbh matang..hehe


Share/Bookmark
Related Posts with Thumbnails